Hur kan något så litet göra så helvetiskt ont?

|
Var femte svensk lider av det. Och då menar jag verkligen lider. Jag talar om smärtsamma blåsor i munnen, stora kratrar av smärta som har en tendens att placera sig på sämsta tänkbara ställe.

Om nu så många drabbas varför är det så svårt att göra något åt problemet. Det borde finnas massor av pengar att tjäna för läkemedelsindustrin och apoteket. Själv är jag beredd att betala jäkligt mycket för att slippa smärtan. Det finns tillfällen då jag knappt kan prata på grund av blåsorna.

På senare år har fienden (blåsorna) fått ett namn. De har säkert hetat så länge men det är inte förrän för något år sedan en tandläkare gjort mig tjänsten att berätta. När man vet vem fienden är så är det så mycket enklare att bearbeta.

Afte (på engelska aphthous stomatitis eller Sutton's Disease) som de smärtsamma blåsorna heter kommer vanligen på läpparnas insida samt på tungan. Orsaken till Afte är inte fastslagen. Det finns flera teorier om varför Afte uppkommer. De inkluderar nedsatt immunförsvar, stress, fet och salt mat, citrusfrukter samt hormonella förändringar. Tänk om någon kunde kliva fram och ge det enda rätta svaret. Då skulle man kanske kunna slippa blåsorna.

Det finns åtskilliga tips på hur man undviker blåsor, hur man lindrar smärtan samt hur man bäst botar dem. Här är några exempel:

Undvik: Borsta tänderna med Zendium eller Sinaftin
Minska smärta: Gurgla med saltvatten eller sprit, använd Aftamed (som kan köpas på apoteket)
Bota: Det har kommit en ny grej som heter Oralmedic. Det botar kanske inte men den tar bort smärtan och förkortar läketiden.

Har du några ytterligare?

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej, jag blev sjuk i fredags och allt började med att jag bet mig i insidan av munnen, så att det blev ett sådant där bitsår, när jag sedan dessutom blev förkyld utvecklades det till ett "stort" (ca 5mm), äckligt munsår. därefter fick jag ca två till och hur ont som helst vid visdomständerna. I brist på annat sköljde jag munnen med kallt vatten, det dämpade smärtan ett litet tag

Skicka en kommentar